Březen 2020

Evektor zaznamenal 50. výročí letecké výroby ve své továrně v Kunovicích

Letecká výroba ve výrobních prostorech společnosti Evektor-Aerotechnik byla zahájena před 50 lety, v roce 1970, kdy byl založen výrobce letadel a letecká údržbová a opravárenská organizace Aerotechnik. Tradice výroby v Aerotechniku navázala na počátky leteckého průmyslu v Kunovicích, které spadají do období před druhou světovou válkou, kdy firma Avia v roce 1936 zde založila svůj letecký výrobní závod.

Kromě oprav a údržby letounů “Zlin” a “L-60 Brigadýr”, společnost Aerotechnik do 80. let vyráběla populární motorový kluzák L-13 Vivat, jichž bylo vyrobeno téměř 200 kusů. V roce 1996 proběhla akvizice Aerotechniku společností Evektor - přední konstrukční a vývojovou firmou s rozsáhlými aktivitami v leteckém a automobilovém průmyslu.

Jeden z největších světových výrobců dvoumístných letounů pro výcvik a soukromé létání

Od druhé poloviny 90. let je Evektor-Aerotechnik výrobcem moderních lehkých sportovních letounů pro cestování soukromých pilotů a výcvik v leteckých školách.

Dlouholetá tradice letecké výroby, tým odborníků se zkušenostmi s civilními i vojenskými letouny a nejvyšší výrobní kvalita od certifikovaného leteckého výrobce umožnily společnosti Evektor-Aerotechnik stát se jedním z lídrů a největších výrobců lehkých sportovních letounů na světě. Přes 1400 letounů dodaných do 50 zemí, s odhadovaným náletem flotily 1,000,000 hodin, společně s 50 letými zkušenostmi v letecké výrobě, EASA certifikovanou výrobou, zapojením do projektů v civilním a vojenském letectví odlišují Evektor-Aerotechnik od ostatních výrobců lehkých sportovních letounů.

Letoun “EV-97 Eurostar“, vyráběný od roku 1997, s téměř 1000 dodanými kusy, se stal jedním z nejlépe provozně prověřených UL letounů na světových trzích. V průběhu více než 20 let jeho výroby Evektor uvedl na trh 10 vývojových generací tohoto typu.

V roce 1999 Evektor představil letoun “EV-97 VLA Harmony” pro výcvik pilotů, který v roce 2003 získal typový certifikát dle předpisu JAR-VLA od Úřadu pro civilní letectví ČR a EASA certifikaci o dva roky později. Tento EASA certifikovaný letoun Evektor dále využil pro vývoj lehkého sportovního letounu “SportStar” pro nově ustanovenou kategorii LSA (Light Sport Aircraft) v USA. „SportStar“ se stal prvním letounem na světě, který v roce 2005 americký letecký úřad FAA schválil v kategorii LSA. O rok později “SportStar” získal ocenění “S-LSA letoun roku” od prestižního leteckého serveru “AeroNews Network”. Letoun se stal ihned populárním pro výcvik pilotů v leteckých školách v USA, Austrálii a dalších zemích. V roce 2011 Evektor uvedl na trh evoluční model SportStaru - letoun “Harmony LSA”. Ve srovnání se SportStarem Harmony LSA má kónický tvar křídla, prodloužený trup a zvýšenou úroveň komfortu kokpitu.

SportStar RTC – špičková výcviková platforma pro aerokluby a letecké školy

Šestá vývojová generace letounu SportStar, nazvaná “SportStar RTC” získala v roce 2012 typový certifikát EASA. SportStar RTC je derivátem EASA VLA certifikovaného letounu a nabízí výhody nižších pořizovacích a provozních nákladů kategorie EASA CS- LSA. Moderní design, robustní kovová konstrukce prověřená provozem v leteckých školách v USA, Austrálii a zemích EU, nízké provozní náklady a vynikající letové vlastnosti činí SportStar RTC technicky a ekonomicky osvědčenou platformou pro výcvik PPL, LAPL, nočních letů, CPL s jednomotorovými letouny, lety pro nálet hodin. Pro cestování soukromých pilotů letoun nabízí prostorný kokpit, moderní avioniku Garmin G3X Touch, výbavu pro noční provoz, nejvyšší užitečné zatížení ve své třídě a dolet až 1300 km.

V roce 2012 model “SportStar SL” získal typovou certifikaci od Čínského leteckého úřadu (CAAC). SportStar SL a Evektor-Aerotechnik se tak staly prvním letounem a leteckým výrobcem z České republiky zcertifikovaným CAAC.

Zaměření na moderní technologie pro čistší, tišší a ekonomický provoz letounů

Dlouholeté zkušenosti ve vývoji lehkých sportovních letounů a výzkum v oblasti nových technologií pro snížení provozních nákladů, CO2 a hluku letounů se stal základem pro vývoj elektricky poháněného lehkého sportovního letounu “SportStar EPOS”. “SportStar EPOS” poháněný elektrickým motorem o výkonu 50 kw / později 75 kw (100 hp) uskutečnil svůj první vzlet v březnu 2013, čímž se stal jedním z prvních létajících elektricky poháněný lehkých sportovních letounů na světě.

Vývoj dvoumotorového turbovrtulového letounu kategorie "utility"

Vedle sériové výroby lehkých sportovních letounů Evektor vyvíjí nový dvoumotorový turovrtulový letoun “EV-55 Outback” pro přepravu 9 /14 cestujících nebo 1,770 kg carga. EV-55 Outback poháněný motory PT6A-21 o výkonu 2 x 536 hp nabízí vysokou provozní produktivitu a univerzálnost. STOL charakteristiky letounu umožňují provoz z krátkých vzletových ploch, a také letišť s vysokou nadmořskou výškou a v horkých klimatech, letoun může být provozován rovněž z nezpevněných vzletových drah. EV-55 nabízí prostornou kabinu a široké kargo dveře, umožňující přepravu palet, kabina může být flexibilně modifikována z cargo verze na verzi pro pasažéry. Letoun má nízké provozní náklady a vůči jednomotorovým letounům kategoriie “utility” nabízí bezpečnost dvoumotorových letounů.

Spolehlivý dodavatel drakových částí letounů a obráběných dílů pro civilní a vojenský letecký průmysl

Více než dvě dekády skupina firem Evektor je spolehlivým partnerem pro dodávky drakových částí letounů, obráběných dílů, výrobních přípravků, interiérů letadel a konstrukčních a engineeringových služeb pro letecký průmysl, podporující programy leteckých výrobců civilních a vojenských letadel. Firma je vybavena nejmodernějšími technologiemi pro CNC obrábění a tváření plechů, zahrnujícími 5-osé a 3-osé obráběcí centra, gumolis, ohraňovací lis, zakružovačkou plechů, technologií řezání vodním paprskem a další strojní vybavení.

V uplynulých dvou letech se skupina firem Evektor stala hlavním dodavatelem drakových částí pro nový lehký bitevní a cvičný proudový letoun L-39NG pro Aero Vodochody. Výrobní spolupráce zahrnovala dodávky přední části trupu, zadní části trupu s kýlem, horizontální stabilizátor, výškové a směrové kormidlo, aerodynamické brzdy a obráběné díly.

Téměř deset let se Evektor podílí na konstrukci a je dodavatelem čalouněných dílů a obráběných komponentů pro odpočinkové prostory posádek letounů a moduly kuchyní pro letouny Airbus A320.

Rozsáhlé konstrukční a vývojové aktivity v leteckém a automobilovém průmyslu

Evektor má rozsáhlé konstrukční a vývojové aktivity v leteckém, automobilovém a strojírenském průmyslu. S 300 konstrukčními a vývojovými pracovníky, 6 vývojovými centry v České republice, nejmodernějším softwarovým vybavením a technologiemi pro rapid prototyping společnost patří k předním dodavatelům konstrukčních a vývojových prací pro výrobce automobilů, letadel, kosmické projekty, kolejových vozidel, všeobecné strojírenství a pro speciální konstrukce budov.

Evektor se podílel na řadě projektů jiných leteckých výrobců, například konstrukce křídla, palivového systému, motorových gondol a interiéru pro 19-místný turbovrtulový letoun L-410NG společnosti Aircraft Industries, ve spolupráci s dalšími firmami v leteckém průmyslu se Evektor podílel na konstrukci trupu pro letoun Boeing 747-8 a výpočtových analýzách pro letouny Airbus A350 XWB, A340 500/600 a řady A3XX .

Účast ve výzkumných programech zaměřených na nové technologie v leteckém průmyslu

Evektor úzce spolupracuje s technickými univerzitami, výzkumnými centry, průmyslovými lídry a aktivně se podílí na výzkumných programech v leteckém průmyslu. Evektor patří k vedoucím firmám v programu “Clean Sky 2”, který je největším evropským výzkumným programem zaměřeným na moderní technologie zaměřené na snížení emisí CO2, snížení hluku nové technologie pohonů v letectví. Společnost je členem konsorcia firem programu “Clean Sky 2” a spolupracuje s průmyslovými lídry jako Airbus, EADS, Alenia Aermacchi, Safran, Dassault Aviation, Rolls-Roayce a další.