Říjen 2021

Zrodila se hvězda - flight test letounu SPORTSTAR SLM

V podzimním čísle časopisu Microlight Flying, ve Velké Británii, vyšel článek o flight testu letounu EVEKTOR SPORTSTAR SLM, který je v Británii aktuálně certifikován dle nových předpisů pro UL letouny se vzletovou hmotností 600 kg. Přinášíme vám několik zajímavých úryvků z uvedeného článku:

Evektor SportStar SLM je super luxusní cestovní stroj s obrovským užitečným zatížením a doletem.

Je těžší verzí populárního ultralehkého letounu Eurostar.

Společnost Evektor, která zahájila svou činnost v roce 1991 a má v současné době přibližně 350 zaměstnanců, je dnes jednou z předních organizací na leteckém trhu. Ve Velké Británii je především známá modelem letounu Eurostar, který je dovážen z České republiky již od roku 2001, ve verzi „ready-to-fly“ a stavebnice.

V rámci testování letounu jsme se setkali s Rogerem Cornwellem, majitelem společnosti Ascent Aircraft a distributorem Evektoru, sídlícím v oblasti Gloucestershire. Pozval nás, abychom si prohlédli první britský vzor letounu SportStar SLM. Když sledujeme SportStar SLM G-CLSC z dálky, tak je velmi podobný modelu Eurostar, ale pokud přijdeme blíž, je jasné, že jde o víc než o pouhý upgrade. Evektor začal u tohoto letadla s čistým štítem a použil pouze ty prvky Eurostaru, které se už nedaly vylepšit.

První věci, které si samozřejmě všimnete, je obrovský kapkovitý překryt kabiny, který přesahuje bočnice trupu, aby umožnil také tělnatým pilotům tento krásný stroj. Zadní zasklení má mnohem hladší linii a styl kapotáže je hranatější, a více výraznější. Tím, ale změny nekončí. Křídlo bylo zcela překonstruováno tak, aby obsahovalo benzínovou nádrž o obsahu 60 litrů na každé straně, a to znamenalo úplné přepracování jeho vnitřní struktury. Také kola jsou mnohem robustnější a uvnitř kokpitu je mnohem větší zavazadlový prostor. Celý design i styl letounu se tak posunul kupředu, s hojným použitím uhlíkovým vláknem, digitálních přístrojů a mnohem hezčím řízením, se stavitelnými pedály, kniplem řízení s tlačítky elektrického trimu a elegantnější pákou klapek mezi sedadly. Větší zavazadlový prostor vznikl nahrazením centrální palivové nádrže dvěma 60 litrovými křídlovými nádržemi. Velkým krokem vpřed, co se týče komfortu, jsou rovněž sedadla a sedadlové pásy. V letounu je zářící nový Rotax 912iS.

Jedním z velmi důležitých prvků letového testu, který jen těžko můžete ověřit, je hmotnost prázdného letadla. My všichni, kteří s těmito stroji létáme, víme, jak nás to může omezovat, a těšíme se na svobodu, kterou nám poskytne navýšení na maximální vzletovou hmotnost 600 kg. A do toho přichází právě SportStar SLM G-SLSC s hmotností 320,5 kg, poskytující impozantních 279,5 kg užitného zatížení. To jsou dva 100 kg cestující, 25 kg zavazadel a 75 litrů paliva. Prostě úžasné!

Výhled z letounu je úžasný, kromě přímého pohledu dolů, který je samozřejmě omezen křídlem, ale při zatáčkách letounu je absolutně neomezený. Odborní fotografové mohou namítat, že nemůžete otevřít za letu okno, ale překryt kabiny je opticky perfektní, jak jsem se mohl přesvědčit, a uživatelé DSLR by měli být schopni dosáhnout dobrých výsledků s gumovou přísavkou pro optickou čočku, kterou umístíte vůči sklu. Plný plyn a horizontální let dávaly rychlost přes 100 kt a přibližně 4200 otáček poskytlo rychlost 75 kt a působivou indikovanou spotřebu 9 l/h. Management paliva je o něco komplexnější než u Eurostaru, palivo je dodáváno z každé nádrže individuálně,  ovládací ventil je umístěn ve středové konzole. Roger sdělil, že se zvětšenou směrovkou SportStar výrazně zlepšil výkonové schopnosti při bočním větru. I když příručka říká 18 kt, přistával se SportStarem při nárazech až 27 kt 90° k dráze. Výkony letounu jsme testovali při zkušebním letu za podmínek – nadmořská výška letiště 70 ft, teplota na zemi 19°C, vzletová hmotnost letounu 600 kg. Max. manévrovací rychlost 110 mph, nepřekročitelná rychlost 168 mph, ekonomická cestovní rychlost 106 mph se spotřebou 13 l/h, stoupavost na hladině moře 850 ft/min, vzdálenost vzletu z trávy přes 15 m překážku 290 m, přistávací vzdálenost na trávě přes 15 m překážku 318 m, dostup přes 10,000 ft, dolet při průměrné rychlosti 950 mil.

V příštích několika letech se zdá pravděpodobné, že po představení 600 kg předpisu bude na výběr mnoho letadel, SportStar bude čelit velké konkurenci. Pozitivní je, že okamžitě zaujme mnoho nových zájemců. Pro majitele letounů Eurostar to bude velmi jednoduchý přechod na letoun, který létá v téměř každém ohledu stejně, avšak se schopností naložit téměř všechno a zůstat v limitech. Se 120 litry v nádržích SportStaru SLM, by mělo být možné cestovat přibližně 1300 km (700 mil) bez zastavení. „Pro mě je SportStar SLM vynikající cestovní stroj s dlouhým doletem, přiměřenou rychlostí, úžasným výhledem a spoustou místa pro náhradní oblečení, nebo třeba pro skládací kolo,“ uvedl David Bremner, redaktor časopisu Microlight Flying. Letoun “SPORTSTAR SLM” je v současné době v procesu certifikace dle nových britských předpisů pro UL letouny s maximální vzletovou hmotností 600 kg.

Celý článek v anglickém originále naleznete zde.

Memorandum o spolupráci s LOM Praha s. p.

Evektor Group totiž na veletrhu IDET, PYROS, ISET uzavřel memorandum o spolupráci se společností LOM Praha s. p.

Čekají nás velmi zajímavé projekty...Evektor Group totiž na veletrhu IDET, PYROS, ISET uzavřel memorandum o spolupráci se společností LOM Praha s. p. Hlavními body jsou využívání komplexních služeb Evektoru v oblasti technického vývoje a engineeringu a spolupráce v letecké výrobě při využívání rozsáhlých kapacit a zkušeností LOM Praha.