EuroStar SL je moderní ultralehký letoun, který definoval standardy kvality, spolehlivosti a komfortu na trhu ultralehkých letadel, kde Evektor-Aerotechnik jako certifikovaný letecký výrobce aplikoval standardy všeobecného letectví. Již více než 1000 Eurostarů provozovaných v 50 zemích světa činí tento typ jedním z prodejně nejúspěšnějších ultralehkých letadel na světových trzích.

Elegance a komfort
Moderní sportovní vzhled, prostorný a komfortní kokpit a vynikající letové vlastnosti vyjadřují charisma a eleganci. Nový ergonomický interiér byl navržen s ohledem na maximální komfort a prostornost, poskytující dostatečné pohodlí také vysokým pilotům.

Certifikovaná kvalita
Nejvyšší kvalita a spolehlivost letounů EuroStar SL je založena na certifikované letecké výrobě Evropským úřadem pro bezpečnost letectví (EASA), systému řízení kvality ISO 9001:2008 a více než 45ti letých zkušenostech ve vývoji a výrobě letadel.

Vynikající letové vlastnosti
Vynikající letové vlastnosti, prvotřídní ovladatelnost, robustní kovová konstrukce prověřená náročným provozem v leteckých školách a nízké provozní náklady činí EuroStar SL celosvětově populárním letounem pro pilotní výcvik v leteckých školách.

Moderní a odolná konstrukce
EuroStar SL má robustní kovovou, eloxovanou a korozi odolnou konstrukci, jejíž kvalita a odolnost je prověřena náročným provozem letounu v leteckých školách po celém světě. Všechny spoje konstrukce jsou nejen nýtovány, ale také lepeny pro vysokou odolnost a zvýšení únavové životnosti.

Nízká prázdná hmotnost
EuroStar SL patří mezi letouny s nejnižší prázdnou hmotností na trhu, díky tomu může nabídnout prostor pro instalaci dalšího vybavení, zavazadla a posádku. Díky nízké prázdné hmotnosti je EuroStar SL certifikován v zemích s nepřísnějšími požadavky, včetně Velké Británie.

Vlekání kluzáků
EuroStar SL je populárním letounem pro vlekání kluzáků / banerů za podstatně nižších provozních nákladů ve srovnání s konvenčními letouny všeobecného letectví. EuroStar je certifikován k vlekání kluzáků až do hmotnosti 700 kg (Duo Discuss, Janus, Ventus, ASK21, Blanik, L-13, atd.).
Interiér

Nadstandardní komfort
Nejmodernější avionika a ergonomicky uspořádaný interiér, pohodlná sedadla volitelně s vysokými zádovými opěrkami, moderní ovládání ventilace, čalouněné loketní opěrky, držáky nápojů a další volitelná výbava vám umožní relaxovat i při dlouhých přeletech.

Prostorný kokpit
Prostorný kokpit letadla EuroStar SL+ o šířce 1,18 m v oblasti ramen poskytuje dostatek prostoru i pro vysoké a velké piloty. Panoramatické zasklení kabiny s téměř 360° výhledem zajišťuje perfektní situační povědomí ve všech fázích letu.
Výbava
Motorové přístroje
- Otáčkoměr
- Indikátor teploty hlav válců (°C)
- Palivoměr
- Indikátor teploty oleje (°C)
- Indikátor tlaku oleje (MPa / psi)
Letové přístroje
- Rychloměr (knot nebo km/h)
- Výškoměr (ft nebo m)
- Magnetický kompas
- Variometr (ft/min nebo m/s)
- Sklonoměr
Motor a vrtule
- Motor Rotax 912ULS (100 HP včetně prokluzové spojky a Airboxu)
- Vrtule Woodcomp Propuls AES 1700/3/R, kompozitová, na zemi stavitelná, vrtulový klobouk
- 12 V baterie
- Výfukový systém
- Kombinované chlazení motoru
- Mazání motoru se suchou skříní
- Systém dvojitého elektrického zapalování
- Elektrický startér
- Generátor střídavého proudu
- Kontrolní víčko motorového oleje
Řízení
- Zdvojené řízení, 2 kniply
- Zdvojené brzdy se 4 brzdovými válci
- Mechanicky ovládané klapky
- Řiditelný příďový podvozek
- Stavitelná poloha pedálů
- Palivová přípusť s aretačním zámkem
- Palivový sytič
- Kombinovaný spínač zapalování
- Hlavní vypínač avioniky
- Spínače elektrických jističů
Interiér
- Moderní ventilační systém s NACA vstupy a vzduchovými sprchami
- Standardní sedadla s nízkými opěrkami (volitelně vysoká sedadla)
- Luxusní časlounění sedadel a interiéru Alcatraz, čalouněné loketní opěrky
- Čtyrbodové bezpečnostní pásy s polstrovanými rameními návleky
- Elektornická signalizace otevření / zavření kabiny
- Automobilový uzamykací mechanismus s odděleným zámkem kabiny
- 12V zásuvka
Exteriér
- Moderní kovová, korozivdorná, eloxovaná konstrukce,
spoje konstrukce nýtovány a navíc také lepeny - Hlavy trnových nýtů zatmeleny
- Standardní bílý lak
- Tří-kolový podvozek s říditelným příďovým kolem
- Pneumatiky hlavního podvozku 14x4.00
- Pneumatika příďového podvozku 14x4.00
- Zasklení kabiny s tónovanou barvou skla pro ochranu proti UV zářění
- Palivová nádrž o objemu 65 l
Příslušenství
- Pozemní vybavení (tažná oj, sada letadlových a motorových klíčů, klíny kol a kotvící popruhy)
- Plachta na kabinu
- Pilotní provozní příručka
- Manuál údržby letounu
- Letadlová a motorová kniha
- Dokumentace ze zkušebního záletu letounu
Nejmodernější integrovaná avionika (glass cockpit), autopilot, interiérový comfort package, padákový záchranný systém a další volitelná výbava pro konfiguraci letounu EuroStar SL+ podle vašich požadavků.
- Nejmodernější COMM/NAV/GPS avionika od firmy Garmin
- Integrovaná avionika (glass cockpit) – Dynon SkyView / TL Integra
Integrovaná avionika EFIS + EMS pro monitorování letových a motorových údajů, ADAHRS (Air Data/Attitude/Heading Reference System), možností navigace a zobrazení 3-D terénu. - Interiérový balíček komfort
Elegantní středová konzola, ozdobná lišta palubní desky, loketní opěrka mezi sedačkami, ergonomické stylové rukojeti kniplů a páky klapek, držáky nápojů a kapsy v přední části sedadel, designové koberečky - Komfortní vysoká sedadla
Komfortní vysoká sedadla pro dlouhé lety. Opěrky sedadel jsou sklopné pro snadný přístup do zavazadlového prostoru. - Padákový záchranný systém
- Poziční světla a zábleskové majáky, přistávací reflektor
- Lyže pro zimní provoz
- Vlečné zařízení
Vlečné zařízení pro vlekání kluzáků do hmotnosti až 700 kg.
Specifikace
Rozměry | EuroStar SL | EuroStar SL+ |
---|---|---|
Délka | 5,98 m (19,62 ft) | |
Výška | 2,48 m (8,14 ft) | |
Rozpětí křídla | 8,15 m (26,74 ft) | |
Šířka kabiny | 1,18 m (3,87 ft) |
Hmotnosti a množství | EuroStar SL | EuroStar SL+ |
---|---|---|
Prázdná hmotnost (standardní letoun) | 280 kg (618 lb) | 288 kg (635 lb) |
Max. vzletová hmotnost | 472,5 kg (1 042 lb) * | |
Max. hmotnost zavazadel | 15 kg (33 lb) | 25 kg (55 lb) |
Konstrukční násobky zatížení | +6 / -3g | |
Provozní násobky zatížení | +4 / -2g | |
Objem standarní pal. nádrže | 65 l (17.17 U.S.gal.) | 120 l (31.7 U.S.gal) |
Objem pal. nádrže pro dlouhý dolet | 80 l (21.13 U.S.gal) | 120 l (31.7 U.S.gal) |
Výkony | EuroStar SL | EuroStar SL+ |
---|---|---|
Motor | Rotax 912 ULS 100 hp | |
Nepřekročitelná rychlost | 270 km/h (146 kts) | |
Max. horizontální rychlost | 240 km/h (128 kts) | |
Cestovní rychlost | 200 km/h (108 kts) | |
Pádová rychlost | 35 kts (65 km/h) | |
Vertikální rychlost | 7.5 m/s (1 470 fpm) | |
Dostup | 6 000 m (19 685 ft) | |
Délka rozjezdu (betonová VPD) | 100 m (328 ft) | |
Délka dojezdu (betonová VPD) | 180 m (590 ft) | |
Dolet - standardní nádž | 750 km (405 nm) | 1300 km (700 nm) |
Dolet - nádrž pro dlouhý dolet | 920 km (500 nm) | 1300 km (700 nm) |
* MAx. vzletová hmotnost zahrnuje hmotnost balistického záchranného systému. Platí pro podmínky MSA. Zde uvedené informace mohou být bez upozornění změněny.
Pohonná jednotka
Motor | Rotax 912ULS |
---|---|
Počet válců | 4 |
Maximální výkon | 100 hp |
Doba do GO | 2000 hod. |
Palivo | Automobilový benzín nebo AVGAS 100LL |
Vrtule | Pevná nebo stavitelná na zemi i za letu |
Stavebnice
Stavebnice letounu EuroStar SL umožňuje snadnou a rychlou montáž letounu. K sestavení letounu je zapotřebí pouze do 200 hodin práce.
Specifikace stavebnice
- Stavebnice obsahuje veškeré díly letounu kromě: motoru a jeho příslušenství, vrtule, avioniky a zdrojové soustavy
- Kompletení drak letounu, tzn. snýtovaný trup zevnitř nastříkaný černým matem, snýtované ocasní plochy a snýtovaná křídla
- Sada dílů pro instalaci palivového systému, brzdového systému, řízení, předního a hlavního podvozku, Pitot-statického systému, systému topení a palubní desku (bez otvorů)
- Sada interiérových dílů - sedačky, čalounění, koberce, zavazadlové sítě
- Instalační sada pro Rotax 912
- Dokumentace
Download EuroStar SL Quick Build Kit leaflet
Vlekání kluzáků
EuroStar SL je populárním letounem pro vlekání kluzáků / banerů za podstatně nižších provozních nákladů ve srovnání s konvenčními letouny všeobecného letectví. EuroStar SL byl k těmto činnostem vyvinut a je zcertifikován k vlekání kluzáků až do hmotnosti 700 kg. Letoun absolvoval rozsáhlé zkoušky vlekání s různými typy kluzáků (Duo Discuss, Janus, Ventus, ASK21, Blanik, L-13, Nimbus, SF-34, Cirrus, VT-116, VSO-10, Z-24, ASW-15, LG-425, etc.). Testy byly prováděny z betonových i travnatých ploch za extrémních teplot (34°C) . Nízké provozní náklady, vynikající letové vlastnosti a fantastický výhled z kabiny letounu činí EuroStar SL jedním z nejprodávanějších ultralehkých letadel pro aerovleky na světových trzích.
Výkony při aerovleku
Konfigurace | Motor Rotax 912 ULS, vrtule Woodcomp SR 3000XC, za letu elektricky stavitelná |
Délka rozjezdu | do 200 m (Solo Blanik), do 260 m (Janus), do 300 m (Duo Discuss, 700 kg) |
Délka vzletu přes překážku 15 m | 450 m (kluzák 550 kg) - 600 m (kluzák 700 kg) |
Stoupavost | 2-3 m/sec at 100-120 km/h depending on towed sailplane |
Cestovní rychlost | 120-160 km/h v závislosti na vlečeném kluzáku |
Průměrná spotřeba paliva | 17 l / h |
Vlekání testováno při teplotě OAT +34°C. |