EPOS - Intro (CZ)

SportStar EPOS+ představuje koncept sportovního letounu budoucnosti - poháněný elektrickým motorem, přívětivý k životnímu prostředí, s nízkými náklady na provoz a údržbu. Originální pohonná jednotka představuje vrchol výkonové řady pohonů, které jsou mimo jiné určeny pro kluzáky, motorová rogala, popřípadě motorový paragliding.

Pohonná jednotka letounu SportStar EPOS

Unikátní pohonná jednotka

Pohonnou jednotku tvoří kompaktní a výkonný stejnosměrný elektromotor RE BB 90-5 o výkonu 75 KW od společnosti Rotex Electric, který přímo pohání třílistou kompozitovou vrtuli vyrobenou VZLÚ Praha. Výkon motoru je řízen prostřednictvím elektronické řídící jednotky od společnosti MGM COMPRO, která zajišťuje optimální využití energie uložené v bateriových kontejnerech. Letoun může být osazen dvěma dvojicemi kontejnerů – každý kontejner obsahuje 45 lithium polymerových článků zapojených sériově.

Detail letounu SportStar EPOS

Přívětivý k životnímu prostředí

Díky elektrické pohonné jednotce letoun neprodukuje žádné emise a není ani nutná manipulace s žádnými látkami, které by mohly ohrozit životní prostředí – především palivem nebo motorovým olejem. Také hluk při provozu letounu je významně redukován, což umožňuje využití letišť blízko obydlených ploch aniž by místní obyvatelé byli obtěžování nadměrným hlukem. V neposlední řadě tak došlo i ke zvýšení komfortu pro posádku letounu.

Displej MFD

Zjednodušené ovládání motoru

Ovládání pohonné jednotky je velmi intuitivní – pouze jeden ovladač pohybující se vpřed a vzad. O optimální chod motoru, stav baterií a celé pohonné soustavy se stará řídící jednotka. Všechny potřebné informace jsou přehledně zobrazovány na digitálním ukazateli na palubní desce, který byl vyvinut na Fakultě informačních technologií VUT v Brně.

SportStar EPOS za letu

Nízké provozní náklady

Provozní náklady elektrického letounu jsou nesrovnatelně nižší než u letounu se spalovacím motorem. Jen náklady na „palivo“ jsou o 75% nižší. Dobíjení baterií se provádí z běžné 400 V elektrické sítě prostřednictvím nabíjecí stanice. Proces nabíjení je plně automatický a je optimalizován pro udržení vysoké životnosti baterií.

Deatil elektromotoru

Integrovaná nabíjecí elektronika

V letounu je instalovaná nabíjecí elektronická jednotka, která umožňuje nabíjení baterií přímo na letounu z běžné elektrické zásuvky (220 V, 50 - 60 Hz). Dobíjení baterií je možné i momo letoun prostřednictvím externí nabíjecí stanice připojené do třífázové elektrické sítě o napětí 400 V. Proces nabíjení je plně automatický a je optimalizován pro udržení vysoké životnosti baterií.