SportStar EPOS+ představuje koncept sportovního letounu budoucnosti - poháněný elektrickým motorem, přívětivý k životnímu prostředí, s nízkými náklady na provoz a údržbu. Originální pohonná jednotka představuje vrchol výkonové řady pohonů, které jsou mimo jiné určeny pro kluzáky, motorová rogala, popřípadě motorový paragliding.
Unikátní pohonná jednotka
Pohonnou jednotku tvoří kompaktní a výkonný stejnosměrný elektromotor RE BB 90-5 o výkonu 75 KW od společnosti Rotex Electric, který přímo pohání třílistou kompozitovou vrtuli vyrobenou VZLÚ Praha. Výkon motoru je řízen prostřednictvím elektronické řídící jednotky od společnosti MGM COMPRO, která zajišťuje optimální využití energie uložené v bateriových kontejnerech. Letoun může být osazen dvěma dvojicemi kontejnerů – každý kontejner obsahuje 45 lithium polymerových článků zapojených sériově.
Přívětivý k životnímu prostředí
Díky elektrické pohonné jednotce letoun neprodukuje žádné emise a není ani nutná manipulace s žádnými látkami, které by mohly ohrozit životní prostředí – především palivem nebo motorovým olejem. Také hluk při provozu letounu je významně redukován, což umožňuje využití letišť blízko obydlených ploch aniž by místní obyvatelé byli obtěžování nadměrným hlukem. V neposlední řadě tak došlo i ke zvýšení komfortu pro posádku letounu.
Zjednodušené ovládání motoru
Ovládání pohonné jednotky je velmi intuitivní – pouze jeden ovladač pohybující se vpřed a vzad. O optimální chod motoru, stav baterií a celé pohonné soustavy se stará řídící jednotka. Všechny potřebné informace jsou přehledně zobrazovány na digitálním ukazateli na palubní desce, který byl vyvinut na Fakultě informačních technologií VUT v Brně.
Nízké provozní náklady
Provozní náklady elektrického letounu jsou nesrovnatelně nižší než u letounu se spalovacím motorem. Jen náklady na „palivo“ jsou o 75% nižší. Dobíjení baterií se provádí z běžné 400 V elektrické sítě prostřednictvím nabíjecí stanice. Proces nabíjení je plně automatický a je optimalizován pro udržení vysoké životnosti baterií.
Integrovaná nabíjecí elektronika
V letounu je instalovaná nabíjecí elektronická jednotka, která umožňuje nabíjení baterií přímo na letounu z běžné elektrické zásuvky (220 V, 50 - 60 Hz). Dobíjení baterií je možné i momo letoun prostřednictvím externí nabíjecí stanice připojené do třífázové elektrické sítě o napětí 400 V. Proces nabíjení je plně automatický a je optimalizován pro udržení vysoké životnosti baterií.
Spolupracující organizace
Letoun SportStar EPOS je vyvíjen s přispěním a v souladu s předpisy ELSA Letecké amatérské asociace ČR a ASTM F2840-11.
Projekt č. TA01030821 "EPOS" je řešen s finanční podporou TA ČR.
Technické parametry
Motor | |
---|---|
Výrobce | Rotex electric |
Model | RE X90-7, bezkartáčový, ss |
Jmenovitý výkon | 75 kW (100 hp) |
Maximální otáčky | 3 000 ot./min. |
Hmotnost | 20 kg |
Vrtule | |
---|---|
Výrobce | VZLÚ, a.s. |
Model | V332-3A1 |
Typ | 3-listá, kompozitová |
Řídící jednotka motoru | |
---|---|
Výrobce | MGM COMPRO |
Model | HBC-SERIES V7, 300400/EPOS1 |
Max. trvalý proud | 300 A |
Max. napájecí napětí | 400 V |
Výkony | ||
---|---|---|
Maximální rychlost | 260 km/h IAS | |
Cestovní rychlost | 170 km/h IAS | |
Pádová rychlost | 73 km/h IAS | |
Vytrvalost (2 + 2 bateriové kontejnery) | cca 1 hod. |
Bateriový kontejner | ||
---|---|---|
Typ článků | SLPB100216216H | |
Výrobce | Kokam Co., Ltd. | |
Počet článků v kontejneru | 45 zapojených sériově | |
Max. napětí | 378 V | |
Počet kontejnerů | 2 + 2 |
Rozměry letounu | ||
---|---|---|
Rozpětí | 10,462 m | |
Délka | 5,980 m | |
Výška | 2,476 m |
Hmotnosti | ||
---|---|---|
Maximální vzletová hmotnost | 600 kg | |
Prázdná hmotnost (bez akumulátorů) | 285 kg | |
Max. hmotnost zavazadel | 15 kg | |
Hmotnost kontejneru s bateriemi | 53 kg |